شناسهٔ خبر: 14491 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان:

تصرف املاک در استان کرمان به صفر رسیده است/ سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری و ایمن‌سازی نیاز داریم/ ۷۰ تا ۷۵ درصد تلفات جاده‌ای به خطای انسانی مربوط می‌شود

خداداد مقبلی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان دیروز ۲۵ آبان در همایش راهداری و حفظ اراضی دولتی در این شهرستان با گرامیداشت سالروز قربانیان سوانح جاده‌ای که ۲۴ آبان‌ماه به این عنوان نام‌گذاری شده است، گفت: در استان تصرف املاک به صفر رسیده است، که این مهم به همت و درایت استاندار بوده و حمایت وی از دستگاه‌های متولی حفظ املاک دولت این آمار را رقم زده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمان، خداداد مقبلی دیروز ۲۵ آبان در همایش راهداری و حفظ اراضی دولتی در این شهرستان با گرامیداشت سالروز قربانیان سوانح جاده‌ای که ۲۴ آبان‌ماه به این عنوان نام‌گذاری شده است، گفت: محورهای این همایش حائز اهمیت بوده و جزء وظایف راه و شهرسازی محسوب می‌شود.

وی فعالیت‌های حوزه اداره راه و شهرسازی هفت وظیفه بزرگ از حفظ و نگهداری و ایمن‌سازی راه‌های مواصلاتی و توسعه و احداث شبکه‌های ارتباطی استان، حمایت از تولید و عرضه مسکن برای اقشار کم‌درآمد، نظارت بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری، قیمت‌گذاری فروش و احراز صلاحیت واجدان شرایط واگذاری زمین و راهداری و حفظ اراضی دولتی عنوان کرد.

وجود ۹ هزار کیلومتر راه در استان کرمان در حوزه راهداری

مدیرکل راه وشهرسازی استان کرمان افزود: در حوزه راهداری ۹ هزار کیلومتر راه در استان داریم که ارزش اقتصادی آن ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و طی سالیان متمادی دولت سرمایه‌گذاری کرده و امروز به‌ عنوان سرمایه ملی در اختیار ماست و در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان به بهره‌برداری می‌رسند.

مقبلی گفت: کار حفظ و نگهداری این سرمایه عظیم بر عهده راهداران استان که متولی آن اداره‌کل راه و شهرسازی است که این راهداران در سرما و گرما، مسئولیت حفظ و نگهداری و ایمن‌سازی این میزان راه‌ها را دارند.

وی افزود: نگهداری و حفظ راه‌ها علاوه بر راهداران به عهده تک‌تک بهره‌برداران است و بخشداران و دهیاران باید فرهنگ‌سازی حفظ و نگهداری را در بین مردم انجام دهند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه ایجاد هر کیلومتر راه روستایی حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، گفت: در مجموع هزینه هنگفتی برای راه‌ها صرف می‌شود که باید بهره‌برداری صحیح از این مهم انجام شود.

مقبلی اضافه کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۵ هزار کیلومتر راه خط‌کشی شده که هزینه هر متر آن ۱ هزار و ۱۰۰ تومان است.

سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری و ایمن‌سازی نیاز داریم

وی عنوان کرد: سالانه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری و ایمن‌سازی ۹ هزار کیلومتر راه نیازمندیم.

وی افزود: ایمن‌سازی شامل خط‌کشی، نصب علائم و نصب علائم اطلاعاتی انتظامی می‌شود و نگهداری هم شامل روکش آسفالت، تعمیر پل و... است.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه اعتبارات سال گذشته برای حفظ و نگهداری و ایمن‌سازی به یک درصد هم نمی‌رسد، گفت: اعتبارات استان محدود است که در مجموع سالانه ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه راه داده می‌شود.

مقبلی با اشاره به مشکل آسفالت جاده‌ها، افزود: با وجود کمبود اعتبار نمی‌توانیم کار نگهداری را انجام دهیم و با همه بضاعت و اعتبارات منابع استانی و ملی بخش عظیمی از کار ایمن‌سازی محورها را انجام داده‌ایم.

وی همچنین علائم جاده‌ها را به‌ عنوان سرباز در مسیر جاده‌ها عنوان کرد و گفت: این علائم هشداردهنده در راستای سلامتی سفر کسانی که در جاده تردد می‌کنند، نصب می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان بیان کرد: برخی مواقع این علائم سرقت می‌شوند یا از بین می‌روند که دهیاران و بخشداران می‌توانند نقش مؤثری در حفظ این اموال دولتی داشته باشند و اگر مواردی مشاهده کردند، برخورد کرده و گزارش دهند تا از مراحل قانونی جلوی ضرر و زیان به اموال دولتی گرفته شود.

 تصرف املاک در استان کرمان به صفر رسیده است

وی با اشاره به محور دوم همایش که حفظ اراضی دولتی است با تقدیر از تلاش فرماندار، امام جمعه، مسئولان قضایی به‌ویژه دادستان، مسئولان انتظامی و نظامی و غیره در راستای بازگرداندن اراضی تصرفی به دولت است، گفت: یکی از سرمایه‌های اصلی که جزو اموال ملت است، اموال دولتی چه در حوزه راه وشهرسازی، چه حوزه منابع طبیعی و حوزه بنیاد مسکن است که جزو اموال عمومی به‌شمار می‌روند.

مقبلی افزود: حق‌الناس از مسائل مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد، افرادی که به هر دلیل اراضی دولت را تصرف کردند باید نسبت به بازگرداندن آن به دولت همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه در استان تصرف املاک به صفر رسیده است، گفت: این مهم به همت و درایت استاندار بوده و حمایت وی از دستگاه‌های متولی حفظ املاک دولت این آمار را رقم زده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این تصرف اموال دولتی و زمین‌خواری به‌طور کامل در استان متوقف شده و بسیاری از این املاک از متصرفان بازگردانده شده است.

وی عنوان کرد: ۵۰۰ هکتار از املاک دولتی در حوزه شهری به دولت برگردانده شده است و این حرکت بزرگی به‌حساب می‌آید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه تصادفات یکی از دغدغه‌ها در کشور است و سالانه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه تصادفات جاده‌ای در کشور می‌شود، عنوان کرد: در سال ۱۴ هزار تلفات جاده‌ای داریم که رقم بالایی است.

۷۰ تا ۷۵ درصد تلفات جاده‌ای به خطای انسانی مربوط می‌شود

وی ادامه داد: بخشی از عامل این تصادفات به حوزه راه‌ها، بخشی به وسیله نقلیه و بخش بزرگی از آن به فرهنگ ترافیک و بخش کمی هم به عوامل جوی برمی‌گردد.

مقبلی گفت: ۷۰ تا ۷۵ درصد تلفات جاده‌ای به خطای انسانی مربوط می‌شود و فرهنگ ترافیک در آن دخیل است.

این مسئول با بیان اینکه ائمه جمعه و جماعات با فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی جامعه می‌توانند در کاهش آمار تصادفات سهیم باشند، عنوان کرد: صدا و سیما، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و غیره نقش به سزایی در بالابردن فرهنگ ترافیک دارند.

وی با بیان اینکه تصادفات تبعات زیادی به دنبال دارد، افزود: از دست دادن سرپرست خانواده، ناقص‌شدن عضوی از بدن و از دست رفتن توان کار از پیامدهای تصادفات است.

مقبلی با اشاره به اینکه همه اموال دولتی شناسایی شده است، گفت: لیست آن در اختیار دهیاران و بخشداران قرار می‌گیرد تا نسبت به حفظ و حراست آن خدمت‌رسانی شود.

وی افزود: روستاهایی هستند که در حوزه شهرها قرار گرفته‌اند، اگر بنیاد مسکن آمادگی دارد زمین از راه و شهرسازی بگیرد و به افراد متقاضی در حوزه این روستاها واگذار کند، ما نیز آماده واگذاری این املاک به بنیاد مسکن هستیم.

تمام املاک حوزه شهرها در سال‌جاری تعیین تکلیف می‌شوند

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان گفت: متولیان واگذاری زمین اداره‌کل راه و شهرسازی در حوزه شهرها و بنیاد مسکن در حوزه روستاها است و افرادی که می‌خواهند زمین بخرند، باید استعلامات لازم را در این دو حوزه دریافت کنند.

وی افزود: تمام املاک حوزه شهرها که در اختیار شهرداری‌ها و بخشداری‌هاست، در سال‌جاری تعیین تکلیف می‌شوند و مشکل املاکی که در واگذاری سند مشکل دارند، حل می‌شود.

مقبلی گفت: اگر تصرفاتی در حوزه شهری انجام شد، طی ابلاغیه‌ای که یک‌ ماه و نیم پیش ارسال شده، اگر به هر دلیل ساخت‌ و ساز صورت گرفته باشد، به‌شرط آنکه در آنجا سکونت کرده باشند و ۴۰ درصد اعیانی ساخته باشند، این مشکل را حل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اداره ثبت اسناد همکاری خوبی در اسناد املاک دولتی در شهرستان‌ها دارد، تأکید کرد: دهیاران و بخشداران در هماهنگی با مسئولان ثبت همکاری کنند.

مقبلی متذکر شد: وظیفه شرعی همه این است که از اموال عمومی دولت حفظ و حراست کنیم.

 

 

نظر شما